fredag 25 december 2009

25 dec - julrim

Bli inte arga nu, jag skriver aldrig något för att göra någon upprörd. Det här är bara mina tankar, och jag tar på mig ansvaret för dem.

Jag förstår inte grejen med julrim (grejen är ett sånt ord jag "hatar" men det måste användas) de är små verser som människor sitter och knåpar ihop, som alla rimmar på kul och jul, kula, bula osv. Som om det är ett måste att önska god jul på vers. Visst jag kan inte motsträva idén, den är verkligen jättemysig, men snälla, gör det för att ni vill det. Vill ni ge en egenkomponerad liten vers till någon ni tycker om, självklart; varsågod(!) men när farmor Bella och gammelfarfar Olof också ska få varsitt så det inte blir orättvist, blir det bara för mycket. Att sitta och massproducera julrim för att det "ska" vara så, tar bort charmen. Då är det bättre att lägga krutet på ett rim, så att det blir riktigt bra. Tänk vad den personen känner sig extra uppskattad om bara hon/han får ett.

Jag vet att det är en lite småkonstig uppfattning, men jag har förmågan att göra så själv.
Bestämmer mig att skriva en julsaga och scrapbooka lite snyggt för att ge till någon i julklapp (budget, haha) och så sitter jag där på lilljulaftonskvällen med 14 halvdana sagor framför mig. Istället för en riktigt, riktigt bra. Jag blir bara så irriterad på mig själv när jag vet att jag kan göra det bättre, men det blir aldrig så.
Kram

UPDATE: Jag ber om ursäkt om jag blev lite för provokativ där i stundens hetta, klart ni kan få skriva julrim om ni vill. Jag blir bara lite irriterad på mig själv ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se